Ukrayini Zagrozhuye Vtrata Vnutrishnogo Rynku Vynoproduktsiyi Ekspert

Таку думку висловила Ольга Ходаківська, заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», член-кореспондент НААН, передає прес-служба закладу.«Частка продажу через роздрібну мережу виробленого в Україні вина скоротилась торік до 52%, проти 62% у 2017 році та 85% у 2005 році; коньячних виробів — до 65% проти 80% у 2017 році; ігристих і шампанський вин — до 60% порівняно з 75% у 2017 році», — розповідає Ходаківська.Причинами цього слугувало зменшення обсягів збору й переробки винограду на виноматеріали, обмежена купівельна спроможність, експансія товарів іноземного виробництва на ринку України. Зокрема, у 2019 році на виноматеріали було перероблено лише 124 тис. т, що удвічі менше показників попередніх років — 271 тис. т у 2017 році і 274 тис. т у 2018 році.«У результаті суттєво скоротився обсяг вироблених виноматеріалів, який за оцінками 2019 року становив лише 9,9 тис. декалітрів. При тому, що у 2018 році обсяг виробництва виноматеріалів був удвічі більшим — 19,7 тис. декалітрів», — пояснює Ходаківська.Таким чином, внутрішній ринок заповнюється імпортною виноробною продукцією. Так, за результатами проведеного науковцями Інституту аграрної економіки дослідження, обсяг імпорту виноградного вина у 2019 році зріс до 55,7 тис. т, тоді як експорт цього виду вітчизняної агропродукції впав торік майже у 6 разів — до 8,8 тис. т проти 51,4 тис. т у 2018 році. У результаті Україна має від'ємне зовнішньоторговельне сальдо — $135 млн.«Закуповуючи значну кількість вин, коньячних спиртів і інших виноматеріалів за кордоном, ми сприяємо розвитку зарубіжного виноградарства і виноробства, руйнуючи при цьому свою економіку. Для того щоб вирішити наявну проблему та не втратити існуючий вітчизняний потенціал доцільно наразі переглянути вектор державної політики щодо розвитку виноградарства та виноробства в Україні», — стверджує експерт.Тож вектор державної політики щодо розвитку виноградарства та виноробства в Україні слід націлити на реалізацію комплексу заходів, який включатиме:стимулювання закладки молодих виноградників шляхом надання пільг в оподаткуванні та компенсації вартості саджанців у розмірі 80−90%;підтримку вітчизняної селекції, сорти якої мають високу біоадаптивність, високу стійкість до хвороб, а за такими ознаками, як зимостійкість, посухостійкість та смакові якості здебільшого переважають зарубіжні аналоги;компенсацію витрат, понесених на створення систем краплинного зрошення;усебічну підтримку брендів «Вина України», «Коньяки України» тощо;прийняття й реалізація державної програми підтримки експорту винопродукції, просування її на зовнішні ринки та пошуку нових ринків збуту;стимулювання розвитку гастрономічного й винного туризму, що сприятиме відновленню галузі та розвитку сільських територій;формування виноградарських та виноробних кластерів;захист внутрішнього ринку від низькоякісних контрафактних товарів.«Виноградарство й виноробство — це не лише смачний виноград та хороші й якісні вина. Це одна із соціально значущих галузей агропродовольчого сегменту, яка забезпечує створення робочих місць, генерування доданої вартості, наповнення бюджетів виноградарських регіонів України. Не слід забувати і про наші конкурентні переваги. Так, виноградники і виноробні Південної Бессарабії знаходяться на одній широті з Бордо (Франція) та П'ємонт (Італія). Це найкращі кліматичні умови для виноградарства», — підкреслює Ольга Ходаківська.Крім того, свої переваги мають і решта виноробних регіонів України. За словами фахівця, щоб врятувати виноробну галузь України варто докласти усіх можливих зусиль, аби наявний вітчизняний потенціал був реалізований повною мірою.Нагадаємо, Італія стала найбільшим імпортером вина в Україну.